حمل و نقل محصولات کشاورزی
۰۴ اسفند ۱۴۰۳
تعداد نظرات: 16
تعداد بازدید: 137
راهنمای حمل و نقل محصولات کشاورزی
تولید و صادرات محصولات کشاورزی نقش عمده ای را در چرخه اقتصاد کشورهایی دارد که از ظرفیت های تولید و صادرات خود در این بخش به خوبی استفاده کنند. در این فرایند علاوه گمرک بر بنگاه های بزرگ بنگاه های کوچک و متوسط نیز محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر میکنند قبل از ورود به بازارهای جهانی و بهره برداری از این فرصت ضروری است بنگاهها نسبت به تهیه یک برنامه بازاریابی بین المللی به منظور شناسایی بازارهایی که بیشترین پتانسیل صادرات و ریسک را برای آن ها دارد اقدام نموده و بدین وسیله مشتریان خود را موقعیت یابی .کنند یک بنگاه صادراتی قبل از حمل و ارسال کالای خود به بازارهای خارجی باید این موضوع را در نظر بگیرد.
در این فرایند علاوه بر بنگاه های بزرگ بنگاه های کوچک و متوسط نیز محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر میکنند. قبل از ورود به بازارهای جهانی و بهره برداری از این فرصت ضروری است بنگاهها نسبت به تهیه یک برنامه بازاریابی بین المللی به منظور شناسایی بازارهایی که بیشترین پتانسیل صادرات و ریسک را برای آنها دارد اقدام نموده و بدین وسیله مشتریان خود را موقعیت یابی نمایند.
یک بنگاه صادراتی قبل از حمل و ارسال کالا ی خود به بازارهای خارجی باید این موضوع را در نظر بگیرد. بسیاری از صادر کنندگان به منظور حمل و نقل کالاهای خود تنها بر شرکت های حمل و نقل محموله های تجاری (Freight | Forwarder) تاکید میکنند، یعنی یک شرکت حمل و نقل که تمامی نیازهای حمل و نقل کالا را برآورده کند. چنانچه این شرکت به درستی انتخاب شود بسیار ارزشمند میباشد اما صادر کننده نیز باید نقش فعالی داشته باشد نهادهایی که در موارد مرتبط با مسئولیتهای حمل کالا ، اینکوترمز ، خدمات هوایی و دریایی محموله اسناد و مدارک حمل و نقل ، بیمه روشهای پرداخت . . …. مسئولیت دارند و نقشها و وظایف آنها باید توسط صادر کننده به درستی شناسایی شود. صادر کننده میتواند با شرکتهای حمل و نقل در راستای موفقیت در عرصه صادرات همکاری نماید. مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از:
- نقش شرکتهای حمل و نقل
- ترخیص گمرکی
- اینکوترمز
- قیمت گذاری
- روشهای پرداخت
در این مقاله اسناد و مدارک معمول مورد استفاده در حمل و نقل صادراتی با ارائه نمونه های آنها مورد بررسی قرار میگیرد به علاوه، انواع گوناگون بیمه های حمل و نقل، نحوه تهیه آنها و فرایند طرح ادعا در خصوص بیمه های حمل و نقل نیز مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین راهکارهای حمل و نقل محصولات کشاورزی به بازارهای خارجی با حفظ کیفیت آنها،شامل نکاتی در خصوص
- خنک کردن
- درجه بندی کردن
- . بسته بندی
- حمل و نقل
- انبارداری
- انتخاب تجهیزات حمل و نقل
نیز در این مقاله ارائه میشود به طور کلی هدف این مقاله ارائه اطلاعات مورد نیاز شرکتهای حمل کننده محصولات کشاورزی در فرایند حمل و نقل به صورت دقیق و قابل استفاده میباشد
نکات کلی
به طور کلی حمل و نقل صادراتی طی صادراتی ٤٠ مرحله و توسط ۱۱ نهاد انجام میشود. در ادامه فرآیند حمل و نقل صادراتی که از طریق گشایش اعتبار غیرقابل برگشت انجام می شود به شرح ذیل توضیح داده شده است.
فرآیند حمل و نقل صادراتی
- خریدار از فروشنده قیمت کالا را درخواست کند
- فروشنده با انتشار پیش فاکتور قیمت را به خریدار اطلاع رسانی کرده و خریدار این پیش فاکتور را برای گشایش اعتبار به بانک خود ارائه میدهد
- بانک فروشنده نامه گشایش اعتبار صادر میکند.
- سفارش خرید و نامه گشایش اعتبار به صادر کننده
- صادر کننده کالا الزامات حمل کالا را به شرکت حمل و نقل ارسال میکند
- شرکت حمل و نقل فضای مورد نیاز جهت حمل و نقل کالا را با یک حمل کننده دریایی یا زمینی در صورت درخواست صادرکننده رزرو میکند .سپس حمل کننده شماره ای را به عنوان شماره رزرو جهت حمل و نقل تعیین میکند
مراحل حمل و نقل بین المللی
- حمل کننده بارنامه و اظهار نامه صادراتی صادر کننده را به واحد حمل و نقل ارسال میکند
- شرکت حمل و نقل بارنامه و الزامات تحویل کالا را به حمل کننده مورد نظر شامل حمل کننده زمینی ،ریلی کامیون ارسال میکند
- حمل کننده محموله را در محل مشخصی دریافت کرده و رسید آن را به صادرکننده ارسال میکند
- محموله به همراه اسناد و مدارک رسید در مقصد ارسال میگردد
- پس از ارائه ،محموله ترمینال مربوطه یک نسخه از رسید را به حمل کننده ارائه میکند
- • یک نسخه از رسید گمرک مقصد (در کشور مبدأ به شرکت حمل و نقل دریایی ارسال میشود
- شرکت حمل و نقل دریایی رسید گمرک مقصد در کشور (مبدأ را با شماره رزرو محموله مطابقت میدهد
- . محموله جهت ارسال به مقصد در کشتی بارگذاری میشود
حمل و نقل محصولات کشاورزی
- بعد از بارگذاری کالا ، ترمینال مدارک حمل کالا و هزینه های مربوطه را به شرکت حمل و نقل ارسال میکند
- شرکت حمل و نقل یک بارنامه دریایی صادر نموده و به شرکت حمل و نقل تعیین شده توسط صادر کننده ارسال میکند
- به محض دریافت بارنامه توسط شرکت حمل و نقل، این شرکت هزینهه ای لازم را پرداخت میکند.
- چنانچه بندهای قرارداد بر قبول مسئولیت تمام هزینه های حمل توسط صادر کننده دلالت کند و صادر کننده برای این امر آمادگی نداشته باشد شرکت حمل و نقل هزینه های حمل مربوطه را از صادر کننده دریافت و مدارک لازم جهت تأیید را به صادر کننده ارسال میکند
- صادر کننده مدارک مورد نیاز براساس موارد مندرج در L/C را به همراه بارنامه ، پیش فاکتور ، گواهی بیمه و پیش فاکتور گمرک به بانک ارسال میکند
- بانک همه مدارک ارائه شده را با دقت بررسی کرده و مورد بازدید قرار میدهد تا مطمئن شود هیچ گونه مورد اختلافی وجود ندارد. پس از پذیرش و بررسی همه مدارک توسط بانک، بانک براساس نامه گشایش اعتبار که توسط خریدار منتشر شده است پرداختهای لازم به فروشنده ( صادر کننده ) را انجام میدهد
- بانک صادر کننده مدارک دریافت شده از فروشنده را به همراه اسناد پرداخت به صادر کننده به بانک خریدار ارسال میکند
- یک نسخه از بارنامه غیرقابل مذاکره) به خریدار ارسال میشود که بر ارسال بار به خریدار دلالت میکند
- پس از حرکت ،کشتی اسناد حمل ، اسناد ارسال فهرست کانتینر و اسناد دریافت محموله به اداره حمل و نقلهای خارجی ارسال میگردد.
- چهار روز کاری پس از تخلیه کشتی گمرک کشور، بارنامه غیر قابل مذاکره را به همراه اظهار نامه صادراتی صادر کننده دریافت میکند
- یک نسخه از اسناد ارسال کالا به ترمینال حمل کالا ارسال میشود
ترخیص محصولات کشاورزی
- بانک خریدار اسناد و مدارک حمل کالا را در مقابل پرداخت مبلغ پیش فاکتور به وی ارائه می کند
- قبل از رسیدن کالا ، اداره حمل و نقل خارجی اسناد رسید و پیش فاکتور مبنی بر حمل دریایی و هزینه های مرتبط و سررسیدهای آن را در صورتی که هزینههای حمل و نقل به عهده خریدار باشد صادر میکند
- خریدار اسناد ارسال اسناد رسید محموله پیش فاکتور و دستورالعمل پرداخت را به ترخیص کار گمرک در کشور خویش ارسال میکند
- ترخیص کار گمرک بارنامه ظهرنویسی شده قابل مذاکره را به اداره حمل و نقل داخلی ارائه و هزینه های آن را چنانچه به عهده فروشنده باشد پرداخت میکند
- به محض رسید بارنامه قابل مذاکره، حمل کننده محموله را به ترخیص کننده گمرکی جهت ترخیص ارائه میکند
- همزمان اداره حمل و نقل، ترمینال حمل دریایی را در خصوص احتمال ترخیص کالا مطلع میکند
- ترخیص کننده خریدار اسناد و مدارک لازم و حقوق و عوارض گمرکی را جهت ترخیص کالا بر اساس قوانین و مقررات به اداره گمرک محلی ارائه میکند
- اداره گمرک مدارک را بررسی کرده و ممکن است اقدام به بازرسی محموله نماید . چنانچه محرز شود که محموله با قوانین و مقررات مطابقت دارد اداره گمرک مجوز ترخیص محموله را به ترخیص کار ارائه میدهد
- در مواردی که محموله در لنگرگاه کشتی ترخیص نشده باشد اداره گمرک ، بازرسان را نسبت به احتمال ترخیص محموله مورد نظر در اسکله مطلع می کنند.
- ترخیص کننده گمرک سفارش ارسال کالا به ترمینال داخلی جهت ارسال کالا به مقصد را صادر میکند
- ترخيص کننده گمرک وارد کننده بارنامه داخلی را به حمل کننده داخلی ارائه میکند . حمل کننده داخلی محموله را از ترمینال داخلی دریافت می کند
- محموله به خریدار ارائه میگردد
- حمل کننده داخلی سند حمل را به ترخیص کننده گمرک وارد کننده ارائه میکند
- . پس از اتمام حمل و نقل سندی را جهت پرداخت هزینه ها و حق الزحمه خود به وارد کننده ارسال میکند
مسئولیتها
وظایف و مسئولیتهای صادر کننده
الف ) تماس با شرکت حمل و نقل جهت اعلام مشخصات مورد نظر در حمل و نقل شامل:
- .تعداد بسته ها
- علائم و شماره ها
- توضیحات در خصوص محموله
- مقصد خارجی
- وزن ناخالص هریک از بسته های حمل و نقل
- اطلاع رسانی به طرف خارجی برای هماهنگی حمل و نقل درون مرزی
- فراهم کردن بارنامه حمل و نقل درون مرزی
- فراهم کردن اسناد ارسال و دریافت کالا
- فراهم کردن لیست بسته بندی
- علامت گذاری محموله به منظور
- وزن ناخالص و وزن خالص
- اندازه گیری در مقیاس مترمکعب
- مقصد خارجی
- علائم تشخیص کشور مبدأ
چ) بررسی اسناد تهیه شده توسط شرکت حمل و نقل جهت مطابقت
ح) تعیین وظایفی که توسط شرکت حمل و نقل باید انجام شود
وظایف و مسئولیتهای شرکت حمل و نقل
الف ) هماهنگی حمل و نقل درون مرزی
ب) رزرو جا از طریق شرکت کشتیرانی یا هوایی
ج) تهیه اسناد شامل:
- بارنامه درون مرزی
- اسناد رسید
- بارنامه دریایی هوایی ریلی
- پیش فاکتور
- سفارش ارسال
- اظهارنامه صادراتی صادر کننده
- پرداخت هزینههای حمل و نقل دریایی
- نگهداری از نسخه اصلی اسناد جهت ارائه به صادر کننده
وظایف و مسئولیتهای شرکت حمل و نقل داخلی
- دریافت دستورالعمل حمل و نقل
- دریافت کالا از صادر کننده • حمل و ارائه کالا به محل صادرات
- امضای اسناد رسید کالا
- اطلاع رسانی به صادرکننده در خصوص رسیدن کالا به مقصد
این اطلاعات میتواند از طریق صادر کننده و یا شرکت حمل و نقل فراهم گردد. بر این اساس که کدام یک مسئولیت بسته به اینکه کدامیک حمل و نقل درون مرزی را هماهنگ میکنند.
وظایف و مسئولیتهای بانکهای تجاری
انتشار اسناد مالی جهت تضمین پرداخت تحت شرایط و ضوابط خاص
وظایف شرکتهای کارگزار حمل با کشتیهای باربری (Non – Vessel Operating(Common Carrier
شرکت های کارگزاری و واسطه ، NVOCC هایی هستند که خدمات حمل و نقل را به صادر کنندگان ارائه می کنند، در حالیکه خود صاحب کشتی نیستند این شرکتها باید استانداردهای مورد نیاز جهت ارائه خدمات حمل و نقل را رعایت نموده و مسئولیت مالی کالاهایی را که حمل میکند به عهده بگیرند
شرکت های صادر کننده که تعداد کالاهای کمتری را صادر میکنند میتوانند از خدمات این شرکت های حمل و نقل استفاده کنند. هزینه های حمل و نقل در این حالت معمولاً کمتر از حمل کانتینرهای بزرگتر است.
وظایف ترخیص کنندگان گمرک ترخیص کنندگان گمرک از طرف صادرکنندگان و وارد کنندگان برای ترخیص کالا از گمرک و انتقال آن به انبار وارد کننده فعالیت میکنند. برخی از شرکت های حمل و نقل وظایف ترخیص کنندگان کالا را نیز انجام میدهند. حمل و نقل هوایی و دریایی صادر کنندگان همواره به دنبال سریع ترین کم هزینه ترین و موثرترین وسیله و امکان حمل و نقل بین المللی کالا یا محصول خود میباشند، به صورتی که کیفیت کالا در حین حمل حفظ شود. با این حال چگونگی انتخاب بهترین وسیله حمل و نقل به عوامل متعددی از جمله قوانین کشور مقصد ترجیح وارد کننده،
شرایط فروش ( اینکوترمز )، سرعت مورد نظر در حمل کالا و مسیرهای قابل حمل کالا میباشد. همچنین در بیشتر موارد جهت حمل و نقل کالا ترکیبی از روش های حمل شامل ،کامیون ،قطار حمل و نقل دریایی و هوایی استفاده میشود.
حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی زمان بیشتری را نسبت به حمل و نقل هوایی به خود اختصاص میدهد، اما هزینه این روش بسیار کمتر میباشد. بطور کلی سه روش در حمل دریایی وجود دارد
- حمل و نقل به شکل فله ای
- حمل ونقل کانتینری
- حمل و نقل محموله های بسته بندی شده و غیرکانتینری .
حمل ونقل فله ای (Bulk)
حمل و نقل فله ای شامل حمل و نقل در ابعاد وسیع بوده و جهت محصولاتی چون گندم، کود، روغن و… استفاده میشود.
حمل و نقل (Break-bulk ) این نوع حمل و نقل جهت تعداد واحد مشخصی از محموله مانند محموله های پالت بندی شده مورد استفاده قرار میگیرد محموله های خشک و یخ بسته نیز میتوانند از این طریق حمل شوند.
حمل و نقل کانتینری Containerized)
در این روش کالاها در کانتینر تخلیه میشوند .در کانتینرها میتوان محموله های خشک و یا یخ بسته را حمل نمود . کانتینرها معمول ترین روش حمل و نقل محصولات کشاورزی جهت حفظ ارزش آنها و حتی ایجاد ارزش افزوده در آنها میباشند.مسیرهای حمل و نقل شرکت های حمل و نقل دریایی ، براساس زمان بندی مشخص فعالیت میک کنند . کشتیهای چارتر نیز میتواند جهت حمل و نقل محصولات خشک و یا مایع مانند گندم روغن، سبزیجات، کود و نیز مورد استفاده قرار گیرند. نرخ حمل و نقل شرکتهای حمل و نقل غیر وابسته نرخ حمل و نقل را براساس پارامترهای گوناگونی که شامل نوع و ارزش کالا ی حمل شده وزن کالا ، سطح خدمات قابل ارائه و مقصد میباشد محاسبه میکنند. در برخی موارد نرخهای متفاوتی برای یک محموله میشود
مثال: ممکن است نرخ برای محموله محتوی مرکبات یک نرخ و نرخ متفاوتی برای پرتقال و یا گریپ قروت داخل همان محموله در نظر گرفته شود. نرخ حمل و نقل معمولاً به یک یا دو شیوه اعلام میشود که شامل نرخ پایه به علاوه نرخ کمکی و یا نرخی که شامل همه هزینههای حمل میباشد.
نرخ پایه
نرخ پایه براساس کالای حمل شده تعیین میشود که میتواند براساس اندازه سایز و وزن محموله باشد. علاوه بر ،محموله مقصد آن نیز در تعیین نرخ پایه ایفای نقش میکند عوامل دیگر شامل نیاز به کانتینر مجهز به تسهیلات سرمایشی و سایر تسهیلات مورد نظر میباشد که در تعیین نرخ پایه تأثیر دارد.
سایر نرخهایی که به نرخ پایه اضافه میشود شامل موارد ذیل است
- هزینه های تغییرات ارزی
- سوخت
- هزینه های ترمینال
- اسناد و مدارک
نرخهای اضافه شده فوق به نرخ پایه میتواند نرخ پایه را تا ۵۰ درصد افزایش دهد
- نرخ در برگیرنده همه هزینه ها نرخ در برگیرنده یک نرخ واحد است که تمامی هزینه های حمل و نقل را شامل میشود صادرکنندگان هنگام استعلام باید نسبت به اینکه قیمتهای حمل و نقل را باید نسبت به اینکه نرخ گیرنده است و یا نرخ پایه مطلع شود. همچنین بهتر است که استعلام قیمت به صورت کتبی درخواست شود.
نرخ گذاری براساس کانتینر
شرکتهای حمل و نقل پیشرفته از کانتینرهای در ابعاد ۲۰، ٤۰ و یا ٤٥ فوت فوت جهت حمل و نقل دریایی استفاده می کنند. استفاده از کانتینر ریسکهای توام با حمل و نقل از جمله جابجایی کالا، دما و دزدیده شدن کالا را کاهش می از معمول ترین کانتینرها کانتینر ۲۰ فوتی و ٤٠ فوتی را میتوان نام برد. حمل و نقل هوایی در حمل و نقل محصولات کشاورزی که فساد پذیری بیشتری دارند مانند توت فرنگی ،گیلاس، سبزیجات و … زمان نقش مهمی را ایفاد .کند در این حالت حمل و نقل هوایی ، یکی از بهترین راهکارهای حمل و نقل این گونه مواد غذایی میباشد. اما حمل و نقل هوایی در مقایسه با حمل و نقل دریایی هزینههای بالاتری دارد.
حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی از سه طریق انجام میشود
- هواپیماهای مسافربری
- پروازهای چارتر
- هواپیماهای باربری
صادر کنندگان و شرکتهای حمل و نقل کالا ، گاهی از سیستم چارتر برای حمل و نقل محموله های خود استفاده می ..کنند سیستم چارتر بدین طریق عمل میکند که هواپیمایی جهت حمل محموله های کالا از طریق صادر کننده یا شرکت حمل و نقل به صورت در بست و بر اساس یک نرخ ویژه کرایه میشود.
انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی (LATA)
این انجمن شامل گروهی از شرکتهای حمل و نقل میباشد که با یکدیگر متحد شده و نسبت به قیمت ثابتی جهت ارائه خدمات حمل و نقل به توافق رسیده اند.
تعرفه ها
تعرفه به یک بسته اطلاعاتی اطلاق میشود که نرخ مقررات سایر هزینهها و اطلاعات مرتبط با حمل یک محموله را در بر میگیرد
مثال:در محاسبه پرداخت هزینههای کالا ، نرخ ارائه خدمات حمل و نقل از مبدأ ورود شامل خدمات درب- به درب Door to Door) و یا هواپیما، محدودیتها و الزامات بسته بندی کالا ، از جمله اطلاعاتی هستند که در تعرفه ارائه خدمات حمل و نقل اطلاع رسانی میشوند
برنامه زمانبندی حمل و نقل
همه شرکتهای حمل و نقل هوایی به صورت منظم و براساس برنامه زمانبندی فعالیت میکنند. اطلاعات برنامه زمانبندی حمل و نقلهای هوایی را میتوان مستقیماً از شرکت های حمل و نقل دریافت کرد.
رزروجا برای حمل هوایی محموله
در هنگام رزرو جا توسط صادر کننده یا شرکت حمل و نقل اطلاعات ذیل باید ارائه شود
- شماره فاکتور بار هوایی
- تعداد کلی بسته های قابل حمل
- وزن کلی محموله
- نوع کالاهای قابل حمل (مثال : فسادپذیری مواد غذایی حیوانات زنده و … )
- فرودگاه مبدأ
- فرودگاه مقصد
- مسیر مورد نظر صادرات
- همچنین اگر الزامات خاصی در حمل و نقل مورد نیاز میباشد نیز باید توسط صادر کننده یا شرکت حمل و نقل ذکر شود.
مثال :دما، سایر الزامات مورد نیاز جهت کالا های فسادپذیر حیوانات زنده و . صادر کننده باید در نظر داشته باشد که رزرو جا با شرکت های حمل هوایی به معنای جابجایی کالا از فرودگاه مبدا به فرودگاه مقصد میباشد . شرکت های هواپیمایی بدون درخواست و هماهنگی های قبلی نسبت به زمان دریافت و تحویل کالا و یا ارائه خدمات حمل و نقل هوایی از مسیرهای از پیش تعیین شده ضمانت نمیدهند
نرخ حمل و نقل نرخ
حمل و نقل بر اساس نوع کالا ، وزن آن و ارزش آن میزان خدمات ارائه شده و سایر متغیرهای فصلی، قابل تغییر میباشد. وزن یک محموله یا بر اساس وزن واقعی آن (کیلوگرم) و با براساس ابعاد آن طول، عرض (ارتفاع) اندازه گیری میشود.
کانتینر هنگام ارسال بسته های چندتایی جهت حمل و نقل محموله برروی یک کانتینر مختص هواپیما بارگیری میشود کانتیر و پالت اصطلاحاً – ابزار حمل واحد – Unit Load Device نامیده میشوند.
اسناد و مدارک حمل و نقل
اسناد و مدارک مورد نیاز جهت حمل و نقل بین المللی بستگی به مقصد محموله قوانین و مقررات کشور مقصد اینکوترمز، روش های پرداخت و روشهای حمل و نقل دارد. از جمله و مدارکی که در کشورهای دیگر جهت حمل و نقل بین المللی کالاها مورد نیاز است میتوان به سند کنترل کیفیت، اظهارنامه صادراتی و گواهی مبدأ و نامه گشایش اعتبار اشاره کرد.
قوانین و مقررات
هر کشوری جهت واردات با کشورهای دیگر متفاوت است. کشورهای وارد کننده به اسناد و مدارکی مانند پیش فاکتور ، گواهی بهداشت ، فهرست بسته بندی و گواهی مبدأ جهت اجازه ورود کالا به کشور خود نیاز دارند. علاوه بر این وارد کنندگان نیز ملزم به تهیه مدارک ویژه ای جهت کسب مجوز ورود و ترخیص کالاهای خود و یا دریافت وام و اعتبار از موسسات مالی میباشند. شرکت های حمل و نقل با تجربه در تکمیل و تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز جهت صادرات میتوانند به صادرکنندگان کمک کنند. کمبود و یا فقدان هریک از مدارک مورد نیاز با توجه به قوانین و مقررات کشور وارد کننده میتواند در ترخیص کالا ، پرداخت به صادرکنندگان و یا شرکتهای حمل و نقل خلل ایجاد کند. اگرچه بیشتر اسناد و مدارک در فرآیند حمل و نقل بین المللی مورد نیاز وارد کننده میباشد اما صادر کننده نیز باید نسبت به صحت و سقم این مدارک اطمینان حاصل کرده و در تهیه آنها با وارد کننده در صورت لزوم همکاری کند. در این بخش به معرفی بخشی از اسناد و مدارک مورد نیاز جهت حمل و نقل بین المللی و تکمیل فرایند صادرات و واردات میپردازیم :
پیش فاکتور Pro Forma Invoice) :
فرایند صادرات و به طور خاص اولین معامله صادراتی بین خریدار و فروشنده با درخواست اعلام قیمت و یا پیش فاکتور از سوی وارد کننده آغاز میشود سپس صادر کننده قیمت را از طریق پیش فاکتور به وارد کننده اعلام مینماید.
اطلاعات مندرج در پیش فاکتور عبارتند از
- فروشنده :شامل ،نام آدرس، تلفن، فکس و ایمیل .
- خریدار شامل ،نام ادرس تلفن فکس و ایمیل
- تاریخ و شماره درخواست خریدار
- فهرست محصولات مورد درخواست و توضیحات مختصری درباره آنها
- قیمت کالا
- وزن ناخالص حمل
- حجم و ابعاد کالا
- تخفیفات تجاری
- . محل دریافت کالا
- شرایط پرداخت
- هزینه های بیمه و حمل و نقل
- دوره اعتبار قیمت اعلام شده
- هزینههای قابل پرداخت توسط مشتری • تاریخ تقریبی حمل از کارخانه تا بندر مورد نظر جهت حمل و نقل
- تاریخ تقریبی رسیدن کالا به مقصد
پیش فاکتور
برگه ای است که بر صحت اطلاعات درج شده مبدأ کالا تأکید میکند. قیمت های اعلام شده در پیش فاکتور معمولاً بدون اعلام قبلی قابل تغییر میباشند مگر اینکه خریدار و فروشنده توافق دیگری کرده باشند.
فاکتور تجاری
فاکتور تجاری یکی از اسناد مورد نیاز خریدار جهت ارائه به گمرک میباشد. این سند ارزش واقعی کالاهای وارد شده ای که به منظور ارزیابی حقوق و عوارض و یا مالیات گمرکی مورد استفاده قرار میگیرد را تعیین می.کند این سند همچنین نشان دهنده انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار و هماهنگیهای پرداخت میباشد. اطلاعات ذیل در فاکتور تجاری لحاظ میشود
- نام و آدرس فروشنده
- نام و آدرس خریدار
- توضیحات دقیق کالا نوع درجه، کیفیت، وزن)
- • قیمت توافق شده کالا (قیمت واحد، قیمت کل)
- . توضیحات بسته بندی
- بندر ارسال محموله
- شرایط پرداخت
- تاریخ و محل ارسال محموله
- روش حمل و نقل
- امضای فروشنده گواهی های بازرسی
محصولات کشاورزی از جمله کالا هایی هستند که به طور مکرر مورد بازرسی قرار میگیرند. این بازرسی ها شامل بازرسی شرایط محصولات به لحاظ کیفیت، سلامت عاری بودن از حشرات و درجه محصول میباشد.
گواهی بهداشت
گواهی بهداشت یکی از اسنادی است که جهت واردات محصولات کشاورزی به کشور مقصد مورد نیاز است. این گواهی ثابت میکند که محصولات کشاورزی طبق رویهای متناسب مورد بازرسی قرار گرفته اند و عاری از هرگونه شرایط خطرساز و بدون نیاز به قرنطینه شدن میباشند. این گواهی موید تطبیق شرایط محصولات کشاورزی با قوانین و مقررات کشور مقصد است.
فهرست بسته بندی
لیست بسته بندی کالاهای صادراتی به طور چشمگیری شامل جزئیات بیشتری نسبت به فہرست بسته بندی کالا هایی است که فروش در داخل پیش بینی شدهاند. این فهرست نشان دهنده وزن خالص وزن ناخالص و اندازه جہت هر بسته میباشد. بعلاوه، گمرک کشور مقصد نیز از فهرست بسته بندی جهت کنترل محموله و ارزیابی حقوق و عوارض گمرکی استفاده میکند. فهرست بسته بندی با اطلاعات خریدار و فروشنده همراه است.
گواهی بیمه
چنانچه فروشنده بیمه محموله را به عهده گرفته باشد گواهی بیمه باید نوع و میزان پوشش بیمه ای که قابل مذاکره میباشد را مشخص نماید.
گواهی نامه صادرات
در برخی از کشورها به منظور صادرات و تکمیل اظهار نامه صادراتی نیاز به گواهی نامه صادرات میباشد به منظور هماهنگی با قوانین مرتبط با صادرات، صادر کننده باید از لزوم مجوز خاصی جهت صدور محصول مورد نظر مطلع شود که صادر کردن محصول مورد نظر نیاز به مجوز خاصی دارد یا خیر. این تشخیص بر اساس سه فاکتور ذیل انجام میشود
- نوع کالا یی که قرار است صادر شود: صادرات برخی کالا ها به دلایلی از جمله امنیت ملی سیاستهای ،خارجی کمبود تولید و نیاز داخل محدود و یا ممنوع می باشد
- مقصد نهایی کالا به لحاظ مناسبات و روابط سیاسی کشورها صادرات به برخی کشورها ممنوع بوده و یا نیازمند مجوز خاصی میباشد • موارد استفاده از کالا که میتواند در صادرات آن کالا تاثیر بگذارد بارنامه ها : به طور کلی بارنامه عبارت از سندی است که توسط شرکت حمل کننده و یا عامل حمل پس از دریافت کالا جهت حمل صادر می گردد. بارنامه ها انواع مختلفی دارند.
بارنامه دریایی
بارنامه دریایی با سه هدف ذیل مورد استفاده قرار میگیرد
- یک قرارداد بین مالک کالا و حمل کننده کالا به منظور ارائه کالا و مشخص کردن مسئولیتهای قانونی هر یک از طرفین ● یک رسید از طرف شرکت حمل و نقل دریایی که دریافت کالا از سوی صادر کننده را تأیید میکند. مجوزی جهت حمل کالا و ارائه آن به شخص یا نهادی که نام آن در بارنامه آورده شده است
بارنامه هوایی
بارنامه هوایی ، همانند بارنامه دریایی ، به منزله قرادادی بین شرکت حمل و نقل هوایی و صادر کننده میباشد که توسط شرکت حمل و نقل هوایی صادر میشود. گواهی مبدأ گواهی مبدأ سندی است که موید کشور محل ساخت کالا بوده و معمولاً توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن هر کشور صادر میشود.
سیستم یکپارچه کد تعرفه (Harmonized (System Code, HS
طبقه بندی کالاها و محصولات در تجارت بین المللی براساس کد تعرفه یکپارچه یا HS انجام میشود. صادر کنندگان شرکت های حمل و نقل و ادارات گمرک کشورها آمار صادرات و معاملات بین المللی خود را براساس سیستم یکپارچه کد تعرفه (HS) اظهار مینمایند. این کد باشد ۶ تا ۱۰ رقم ميباشد و میتوان کد تعرفه هر کالا را از گمرک آن کشور دریافت نمود. روشهای پرداخت به منظور انتخاب روش پرداخت مناسب، لازم است فروشنده ریسکها و هزینه های موجود را ارزیابی کند یکی از این ریسکها ارائه پیشنهاد بهتر از سوی رقبا است که میتواند منجر به از دست رفتن فروش شود.در حقیقت صادر کنندگان باید سیاستی را در روش های پرداخت در تجارت خارجی خود اتخاذ نمایند که ضمن عدم ایجاد مانع در فروش و تکمیل معامله بینالمللی از ایجاد زیان نیز جلوگیری کند.
با بررسی موارد ذیل فروشنده میتواند اطلاعات لازم جهت انتخاب بهترین روش پرداخت را به دست آورد
- سوابق خریدار در پرداخت های پیشین .
- شرایط و ثبات اقتصادی و سیاسی کشور خریدار
- راهکارهای ممانعت از دست دادن فروش ضمن تضمین دریافت وجه معامله
- ارزیابی ریسکهای موجود در انواع روشهای پرداخت
روشهای ذیل انواع روشهای پرداخت هستند که به ترتیب میزان امنیت جهت فروشنده مرتب شده اند
- پرداخت قیمت کالا از قبل / پیش پرداخت
- گشایش اعتبار تجاری
- اعتبار اسنادی ضمانتی Stand By LC
- پرداخت بر روی بروات اسنادی Documentary Collection
- پرداخت بر روی حساب باز Open account
- روشهای پرداخت ترکیبی
- سایر روشهای پرداخت
- پرداخت قیمت کالا از قبل پیش پرداخت Cash in Advance
پرداخت قیمت کالا از قبل مطمئن ترین روش پرداخت برای فروشنده است. در این حالت خریدار کالا تمام وجه کالا را همراه سفارش کالا در اختیار فروشنده قرار میدهد. در صورتی که شرایط ذیل وجود داشته باشد این روش پرداختی میتواند مناسب باشد
- خریدار به فروشنده اعتماد کامل داشته باشد
. مقررات کشور خریدار اجازه و امکان پیش پرداخت وجه کالا به طور کامل را فراهم نماید
خریدار در وضعیت مالی مناسبی باشد که بتواند کلیه وجه معامله را پرداخت کند طوری که ریسک خریدار افزایش پیدا نکند
خریدار و فروشنده اطمینان داشته باشند که دولت محدودیتهایی بر صادرات و واردات کالا اعمال نخواهد کرد
روشهایی که خریدار میتواند وجه مورد نظر را به فروشنده پرداخت کند عبارتند از
چک بانکی بین المللی
حواله بین المللی
از طریق پست و یا تلکس
از طریق SWIFT
توضیحی خلاصه در رابطه با سیستم Swift یک سیستم یکپارچه از بانکهای تجاری Swift است که در آن بانکها از طریق شبکه جهانی خویش به یکدیگر متصل شده و با حساب هایی که نزد یکدیگر افتتاح می کنند دریافت و پرداخت وجه نقد بین خود و مشتریان خود را تسهیل مینمایند
امروزه بیشتر پرداختهای بازرگانان از طریق این روش انجام میگیرد و در ضمن این شبکه میتواند مدارک لازم جهت پیگیری را در اختیار
طرفین قرار دهد تا در هنگام بروز مشکل و حقوقی شدن معامله از آن جهت اقامه دعوا بهره برد
بیمه حمل و نقل کالا
هدف بیمه حمل و نقل ، محافظت از محموله و منافع سرمایه مالی و مالک آن در مقابل ریسک های ناشی از حمل و نقل میباشد. شرکت های حمل و نقل ، هوایی یا دریایی پوشش های بیمه ای محدودی در خصوص خطرات ناشی از ریسک های موجود ارائه می.کنند بارنامه ، سندی است که نشان دهنده مسئولیت شرکت حمل و نقل در مقابل محموله می.باشد این نکته حائز اهمیت است که شرکت حمل و نقل در مقابل بلایای طبیعی مسئولیتی ندارد
هنگامی که صادر کننده مالک (کالا) قصد دارد جبران خسارت ناشی از خطرات بیمه شده نسبت به پوشش بیمهای کالا ادعایی کند، باید نسبت به دلایل بروز حادثه اثبات بروز حادثه در حین حمل و اثبات مسئولیت مستقیم شرکت حمل و نقل در مقابل پوشش بیمهای ،محموله ادله ی محکمی ارائه کند.
شرکتهای حمل و نقل
بیشتر شرکتهای حمل و نقل، سیاست های مشخصی در خصوص پوشش بیمه ای محموله از طرف حمل کننده کالا، جهت ارائه به صادر کنند گان دارند. این خدمات بیمهای شامل بیمه های هوایی و دریایی میشود.
انواع پوشش بیمه ای
به طور کلی سه نوع پوشش بیمه ای وجود دارد
- خاص
- گسترده
- کامل
پوشش بیمه ای خاص
پوشش بیمهای خاص ، بیمه ای است که محموله را در مقابل حوادث مشخصی بیمه میکند و شامل آتش سوزی سقوط محموله در دریا زلزله خيانت در امانت طوفان و باشد.میزان پوشش بیمهای میتواند بخشی از محموله و یا کل آن را بیمه کند.
پوشش بیمه ای گسترده
این نوع پوشش بیمهای شامل طیف وسیع تری از ریسک های موجود در حمل و نقل کالا از جمله دزدی، عدم تحویل کالا ، تصادف کشتی با کشتی دیگر و از بین رفتن محموله میباشد.
پوشش بیمه ای کامل
این نوع بیمه کاملترین نوع پوشش بیمه ای محسوب میشود و چنانچه محموله به هر دلیل خارجی از بین برود تحت پوشش کامل بیمه میباشد. استثناهایی که در این خصوص وجود دارد شامل : آسیب دیدن محموله در اثر بسته بندی نامناسب، رها کردن محموله بدون مراقبت از آن بازگشت کالا توسط گمرک مقصد عدم پرداخت وجه توسط خریدار ،جنگ، زیانهای تجاری و زیانهای ناشی از تغییر سیاستها میباشد. در صورت تمایل صادر کننده موارد فوق میتواند در مقابل پرداخت هزینه ،اضافی به پوشش بیمهای اضافه گردد. حفظ کیفیت کالا ) محصولات کشاورزی ) در حین حمل و نقل صادر کنندگان علاوه بر جستجوی نرخهای رقابتی حمل و نقل، باید نسبت به ارسال و تحویل کالا در بهترین شرایط ممکن نیز اطمینان حاصل کنند. موارد ذیل در خصوص کالا های فساد پذیر فراوری و بسته بندی شده و نوشیدنیها، قابل تأمل میباشد
- بسته بندی و برچسب گذاری موثر • دما، رطوبت و سایر کنترلهای محیطی . تجهیزات نگهداری کننده بسته بندی در شرایط مطلوب
بارگیری تخلیه و نظارت موثر بر محموله درایستگاه های ترانزیت در حمل و نقل بین المللی در بهترین شرایط، کیفیت کالا در حین حمل و نقل به شکل اولیه گردد ولی بهتر نخواهد شد. کالاهایی می که کیفیت آنها در حین حمل و نقل حفظ شده باشد دوره عمر مفیدتری دارند و زمان بیشتری را جهت حمل و نقل انبارداری و بازاریابی میتوان در مورد آنها صرف کرد. حفظ کیفیت کالا . رضایت وارد کنندگان واسطه ها و در نهایت مصرف کنندگان نهایی میشود فروش و سود را افزایش می دهد و به توسعه بازار کمک میکنند. صادرکنندگان باید در نظر داشته باشند که کالا های خود را از حوادث و اتفاقات ذیل دور نگه دارند
سهل انگاری در هنگام بارگیری و تخلیه محموله موجب
- تحت فشار قرار دادن محموله به دلیل قرار گرفتن محموله های سنگین تر
- لرزش و جابجایی نامناسب در حین بارگیری و تخلیه دریایی یا هوایی
پرتاب کردن در نوسان قراردادن، خراش دادن و پیچاندن کالا
- از دست دادن رطوبت و یا مرطوب شدن کالا در اثر قرار گرفتن در محیط
- قرار گرفتن محصولات کشاورزی در دمایی بیشتر و یا کمتر از آنچه توصیه شده است • قرار گرفتن محصولات کشاورزی در معرض بوی کالاهای دیگر و یا پس مانده کالاهای دیگر بسته بندی و برچسب گذاری موثر حفظ کیفیت محصولات به ویژه محصولات کشاورزی مستلزم بسته بندی مناسب در طول حمل و نقل و بازاریابی میباشد. بسته بندی مناسب برای حفظ کالا و محصولات کشاورزی و برچسب گذاری جهت اطلاع رسانی در خصوص ویژگیهای کالا و جذب مشتری با رعایت گرافیک حمل و نقل کالاهای فساد پذیر و دارای کیفیت بالا در بسته بندی نامناسب منجربه کاهش قیمت کالا و آسیب دیدگی آن می.شود. برچسب گذاری نامناسب نیز منجربه تأخیر در فروش کالا و زیان ناشی از آن میگردد. بسته بندی کالا باید به نحوی باشد که از تحت فشار قرار گرفتن کالا در حین بارگیری و تخلیه مرطوب شدن، جابجایی در مسیرهای ترانزیت و انبارداری جلوگیری نماید. مواد اولیه بسته بندی براساس شرایط محیطی و نوع محصول انتخاب میشوند. مواردی که در بسته بندی رعایت میشوند شامل :
- روش بسته بندی
- . دما
- رطوبت
- اتمسفر مطلوب در اطراف کالا
- مقاومت بسته بندی
- . هزینه
- در دسترس بودن
- مشخصات مورد نظر خریدار
- گرافیک
- برچسب گذاری
- هزینه حمل و قوانین و مقررات دولتی میباشند.
امروزه بسته بندیها به نحوی انتخاب میشوند که قابل استفاده مجدد و یا برگرداندن به چرخه تولید باشند و میزان مواد اولیه مورد استفاده باید به اندازه ای باشد که کالا را حفظ کند. همچنین بسته بندی باید به نحوی با استانداردهای مربوطه مطابقت کند که بارگیری واحد کالا در اندازه های استاندارد و یالتهای قابل استفاده مجدد به راحتی صورت گیرد.
استاندارد سازی
به دلیل استفاده گسترده از جعبه ها و پالت های بسته بندی با اندازههای متفاوت، استانداردسازی این جعبه ها و پالت ها به منظور کاهش هزینه های حمل و نقل و بازاریابی مورد توجه قرار گرفت. سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، پالت های مورد استفاده در اروپا را در ابعاد ۱۲۰۰ در ۱۰۰۰ میلیمتر در ۳۹.۷۳ اینچ معرفی کرده است. بهترین ابعاد برای پالت ها در حمل و نقل بین المللی به شرح ذیل است :
- . ٤٠٠ * ۶۰۰ میلیمتر
- ۰ ۳۰۰ * ٤۰۰ میلیمتر
- ۲۰۰۰ * ۴۰۰ میلیمتر
- ۰ ۲۰۰ * ۳۰۰ میلیمتر
- ۱۵۰ *۲۰۰ میلیمتر
معمولاً حمل و نقل کنندگان کالا ( محصولات کشاورزی ( ترجیح میدهند محموله های بسته بندی شده را در داخل پالت جابجا کنند. جابجایی بسته بندی در پالتها نسبت به جابجایی جعبه ها به صورت انفرادی موجب جابجایی تعداد کمتری جعبه شده و خسارت وارده به جعبه ها و محموله های داخل آنها نیز کاهش مییابد. همچنین سرعت بارگیری و تخلیه نیز افزایش می یابد. پالت ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا بخوبی درون قفسهها قرار گیرند و همچنین باید قابلیت استفاده مجدد داشته باشند. پالت هایی که قابل استفاده مجدد نیستند توسط وارد کنندگان در کشورهای اروپایی به کشور مبدأ بازگشت داده میشوند که این امر موجب افزایش هزینه ها می گردد. گذاری و برندینگ محصولات کشاورزی
برچسب
برچسب گذاری جعبه ها اطلاعات مورد نیاز جهت گواهی صادرات، معرفی و تبلیغ محصول را فراهم می.کند جعبه هایی که از فیبر ساخته شده اند میتوانند با پوششهای دارای گرافیک و رنگ بندی مناسب پوشانده شوند. تمامی جعبه ها و بسته بندیهای مصرفی باید به طور شفاف لیبل گذاری و بارکد گذاری شده و برند آنها متناسب با زبان قابل قبول در کشور مقصد تهیه شده باشد. علاوه بر این، اطلاعات ذیل نیز باید به زبان کشور مقصد روی بسته بندی آورده شوند
- اسم متداول محصول
- . وزن خالص، تعداد و حجم
- برند محصول و نام بسته بندی کننده کشور مبدأ
- . اندازه و درجه محصولات کشاورزی • دمای مناسب جهت نگهداری
- نحوه جابجایی هر کشوری قوانین برچسب گذاری خود را دارد که باید رعایت شود براساس قوانین ملی هر کشور برچسب گذاری محصولات مصرفی الزامی است.
مثال
در ایالات متحده علاوه بر نام محصول وزن خاص، نام و آدرس تولید کننده یا توزیع کننده، بسته بندی کننده و نام و درصد همه ترکیبات محصول نیز باید آورده شود
اداره دارو بهداشت ایالات متحده (FDA)ها
آمریکا ، میوه و سبزیجاتی را که پوشش پارافینی دارند به عنوان مواد غذایی فراوری شده شناسایی میکند که لازم است به درستی برچسب گذاری شوند. همچنین درج بهترین تاریخ مصرف بر روی بیشتر محصولات کشاورزی و مواد غذایی الزامی است
دما، رطوبت و سایر شرایط محیطی
دما رطوبت و سایر شرایط محیطی اطلاع رسانی در خصوص دما و رطوبت مناسب جہت نگہداری و انبارداری محصولاتی از جمله میوههای تازه سبزیجات، گیاهان و گل های تزیینی جهت حفظ کیفیت و تازگی آنها ضروری است. در نتیجه فرایند خنک سازی محیط محصولات را در دما و رطوبتی نگهداری میکنند که کیفیت آنها حفظ شود میوه های تازه سبزیجات، گیاهان و گلهای تزئینی از جمله محصولاتی هستند که فرایند خنک سازی در مورد آنها اعمال می شود.
بدین منظور تجهیزات سردخانهای حمل و نقل جهت حفظ دما تعبیه شده است. بیشتر سبزیجات و میوهها حاوی ۸۰ تا ۹۵ درصد آب هستند که وزن آنها را بر این اساس اندازه گیری می کنند. چنانچه اختلاف دما در محل نگهداری این محصولات زیاد باشد موجب تبخیر آب این محصولات و کاهش وزن آنها میشود. فرایند خنک سازی اولیه بستگی به عوامل ذیل دارد
- .فاصله زمانی بین برداشت و خنک سازی محصول
- نوع کانتینر حمل و نقل و بسته بندی اولیه محصول
- دمای اولیه محصول
- میزان هوا، آب و یا یخ فراهم شده
- . دمای محصول نهایی
- پاکیزه سازی آب و یا هوای منجمدی که برای خنک سازی بکار میرود
- حفظ محصول در دمای توصیه شده بعد از خنک کردن آن خنک سازی اولیه باید بلافاصله پس از برداشت محصولات کشاورزی صورت گیرد.
- برداشت محصولات کشاورزی باید در ساعات اولیه صبح انجام شده و نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد. محصولات خنک شده در جعبه هایی بسته بندی و پشته سازی می.شوند فرایند خنک سازی است اولیه در حفظ کیفیت محصول بسیار مهم زیرا جریان هوای اطراف محصول ممکن است در حین بسته بندی و انبارداری به شدت کاهش یابد. حمل و نقل نکاتی که باید در انتخاب نوع و روش حمل و نقل محصولات کشاورزی رعایت گردد
- . مقصد
- ارزش محصولات کشاورزی
- درجه فسادپذیری محصول
- محصول قابل حمل و نقل
- . دما و رطوبت مناسب جهت محصول
- دما و رطوبت و شرایط محیط خارجی محصول در مبدأ و مقصد
- زمان لازم جهت ترانزیت محصول در حمل و
- نقل هوایی، زمینی یا دریایی
- نرخ و هزینه حمل و نقل
- کیفیت خدمات حمل و نقل
همچنین در هنگام انتخاب شرکت حمل و نقل، لازم است میزان قابلیت اعتماد و کیفیت خدمات قابل ارائه توسط آنها و نرخ هزینه حمل و نقل به دقت بررسی گردد. خدمات و هزینه های حمل و نقل گاها در حال تغییر هستند با این حال صادر کنندگان باید به طور مداوم با نهادهای مرتبط با حمل و نقل بین المللی در ارتباط باشند تا از آخرین قیمتها و خدمات آنها مطلع گردند.
به منظور حمل محصولات در وزن های بالا و حفظ کیفیت آنها در شرایط ترانزیت، به ویژه محصولاتی که زمان انبارداری آنها به یک هفته بالغ میشود باید از تریلرهای یخچال دار استفاده شود. بعد از ترانزیت ارسال محصول به مقصد محصول باید آنقدر مفید داشته باشد تا تا جهت بازاریابی و رسیدن به دست مصرف کننده نیز کیفیت خود را حفظ کند.
حمل و نقل هوایی
حمل و نقل هوایی برای محصولاتی استفاده میشود که ارزش بسیار بالا و عمر مفید کوتاهی دارند و حجم صادرات آنها کمتر میباشد. هزینه های حمل و نقل هوایی بالا میباشد اما زمان ترانزیت در این روش بسیار کاهش مییابد. برخی از محصولات در حمل و نقل هوایی در کانتینرهای بدون یخچال نگهداری و حمل میشوند.در این شرایط باید همکاری و ارتباط بسیار نزدیکی بین فرودگاههای مبدأ و مقصد وجود داشته باشد تا از فساد محصولات بویژه در شرایطی که پروازها تأخیر دارند جلوگیری شود. لازم است تسهیلات انبارداری که محصولات را خنک نگه دارد در فرودگاهها وجود داشته باشد و در صورت امکان از کانتینرهای یخچال دار استفاده شود.
بعضی از محصولاتی که در تریلرهای یخچال دار حمل میشوند از طریق هوایی حمل می گردند تا از فرصتهای موجود بازاریابی استفاده بهینه گردد. این موضوع بخصوص در مورد محصولات فصلی بیشتر بکار میرود، زیرا تجاری که اولین وارد کننده آن محصول خاص هستند سود خود را از طریق فروش فصلی آن محصول افزایش میدهند
روشهای بارگیری روشهای بارگیری شامل موارد ذیل می باشند
- بارگیری انبوه فله ای در خصوص کالا های بسته بندی نشده به وسیله ماشین و با دست انجام میشود
- بارگیری دستی : جعبه ها به صورت انفرادی یا جمعی بر روی پالت قرار داده میشوند و پالت ها با جرثقیل یا لیفتراک حمل می شوند
بارگیری با بارهای متنوع (مختلط) :
بسیاری از کالاها اغلب به صورت مختلط بارگیری یا انبار میشوند در این صورت باید در موارد زیرهماهنگی رعایت شود
- دمای مناسب و رطوبت نسبی تولید و حساسیت به اتیلن
- تولید و جذب بو
- نکاتی مهم که باید مورد توجه قرار دهیم
- بسیاری از محصولات هنگامی که در دمای پایین تر از حد مجاز حمل شوند در معرض فساد قرار میگیرند این مساله هنگامی مشخص میشود که محصولات از انجماد خارج شده، تغییر رنگ داده آب جذب نموده و فاسد شده اند.توصیه میشود حمل یا انبار کردن بسیاری از محصولات در ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد و بالاتر از نقطه انجمادشان انجام شود ترموستات برخی از کانتینرهای کوچک در ۱ تا ۳ درجه و بالاتر از دمای معمول صفر درجه تنظیم میشوند. این موضوع در مورد بیشتر محصولات استوایی که به دلیل انجماد فاسد میشوند کاربرد دارد.
- حمل و انبار کردن اکثر محصولات باید در رطوبت نسبی بالایی انجام شود زیرا برخی از محصولات به کمبود رطوبت حساس هستند. برای جلوگیری از کاهش رطوبت، محصولات باید از پیش سرد شوند تا از فساد آنها پیشگیری شود این نکته حائز اهمیت است که میوه ها وسبزیجاتی که اتیلن تولید میکنند نباید با محصولاتی که به اتیلن حساس هستند یکجا حمل شود اتیلن موجب زودرس شدن برخی محصولات مانند گلها میشود و موجب می شود تا محصولاتی مانند خیار و کرفس به زردی گرایند و کاهو به رنگ قهوه ای درآید. ورقهای حاوی پرمنگنات پتاسیم از جذب اتیلن در محصولات جلوگیری میکند زیرا موجب جذب اتیلن محیط میشوند.
- برای جلوگیری از کاهش رطوبت، محصولات باید از پیش سرد شوند تا از فساد آنها پیشگیری شود
- این نکته حائز اهمیت است که میوه ها و سبزیجاتی که اتیلن تولید میکنند نباید با محصولاتی که به اتیلن حساس هستند یکجا حمل شود. اتیلن موجب زودرس شدن برخی محصولات مانند گلها میشود و موجب می شود تا محصولاتی مانند خیار و کرفس به زردی گرایند و کاهو به رنگ قهوه ای در آید. ورقهای حاوی پرمنگنات پتاسیم از جذب اتیلن در محصولات جلوگیری میکند زیرا موجب جذب اتیلن محیط میشوند.
- هیچگاه نباید محصولات بودار با محصولاتی که جاذب بو هستند به طور همزمان حمل شوند. همچنین هیچگاه نباید میوه سبزیجات و سایر محصولات غذایی را با محصولات غیر غذایی بارگیری کرد چون ریسک انتقال آلودگی از طریق بقایای مواد شیمیایی وجود دارد
- هنگام بارگیری باید کانتینرهای بزرگتر اول به طور منظم در کف وسیله نقلیه قرار گرفته و سپس کانتثیرهای کوچکتر بر روی آنها قرار گیرند
- به منظور سهولت در بارگیری و یا تخلیه محموله چیدمان بارها باید به گونه ای انجام شود که بتوان پالتهای حاوی محموله را به ترتیب از بزرگ به کوچک روی هم قرار داد و به نحو مناسبی در جای خود ثابت نگه داشت. بدین وسیله بازرسی از بار با سهولت بیشتری امکان پذیر خواهد بود
- چنانچه زمان ترانزیت کالا زیاد باشد احتمال فساد محصولات کشاورزی متنوع بیشتر خواهد شد. بنابراین ضرورت استفاده از دستور العمل های موجود برای تضمین کیفیت کالا در مسافتهای طولانی اجباری است.
- 1
- 2