تجارت با روسیه و اوراسیا
آمادهاید تا کسبوکار خود را به بازارهای جهانی گسترش دهید؟
تجارت خارجی، نبض حیاتی اقتصاد هر کشوری است. اما ورود به بازارهای جهانی و منطقهای با موانعی چون تفاوتهای فرهنگی، مقررات پیچیده، رقابت شدید و نوسانات اقتصادی همراه است.
بازار روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز که به آنها به اختصار سی آی اس (CIS) یا کشور های مستقل مشترک المنافع نیز گفته می شود به علت آزاد بودن سهم بسیاری از کالاها و خدمات، به عنوان بازار بکر شناخته می شود و هدف خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی محسوب می شود.
ضمن اینکه موافقت نامه کاهش و ترجیحات تعرفه ای در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بین روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان به همراه ایران، فرصت خوبی برای تجارت منطقه ای فراهم نموده است که میتواند فرصتهای بسیار خوبی را برای رشد و توسعه کسبوکارهای ایرانی فراهم کند.
لیکن باید به این نکته مهم توجه کرد که علی رغم پتانسیلهای بالا و اهمیت بازار روسیه و دیگر کشورهای حوزه اوراسیا ، این بازار ها ،دارای پیچیدگیهای خاص خود نیز هستند و عدم شناخت کامل از رقبای تجاری ، میزان تقاضا و ذائقه مصرف کننده ها در این بازارها ، ریسک صادرات را بالا میبرد. تدوین استراتژی زنجیره ارزش صادراتی نیز نقش کلیدی در بهینهسازی فرآیندهای صادراتی و افزایش سود و بهره وری محصولات ایفا میکند. با استفاده از این استراتژی، میتوانید از منابع خود به بهترین نحو استفاده کرده و در بازارهای رقابتی موفقتر عمل کنید.
برای غلبه بر این چالشها و موفقیت پایدار در این بازارها، تدوین استراتژی دقیق صادرات رقابتی و استفاده از خدمات تخصصی شرکتهای مدیریت صادرات ضروری است.
- 1
- 2