علت عدم موفقیت صادرات به روسیه

  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳

  • تعداد نظرات: 53

  • تعداد بازدید: 56

  • یکی از کشور هایی که در سالهای اخیر به علت تحولات جهانی از جمله تقابل با نظام تک قطبی جهانی و جنگ با اوکراین و تحریم های اعمال شده به سمت ایران گرایش پیدا کرده است فدراسیون روسیه می باشد. فدراسیون روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان با اقتصادی پویا و تقریبا توسعه یافته می باشد. . لیکن  علیرغم داشتن این امتیازات، تنش های ژئوپلیتیک و تحریم های جاری شده چالش هایی را برای توانایی روسیه در تنوع بخشیدن به منابع وارداتی خود و افزایش قابلیت های تولید ارزش افزوده خود به وجود آورده است. آغاز تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، با اقداماتی از جمله ممنوعیت واردات بسیاری از کالاها به روسیه و همچنین محدودیت در حمل و نقل کالا در بزرگراه های اروپایی و ممنوعیت ورود کشتی های روسی و توقف آنها در بنادر، انجام شده و مشکل جایگزینی واردات برای وارداتی ترین بخش های اقتصاد روسیه از جمله مهندسی مکانیک، صنایع شیمیایی، متالورژی، بخش کشاورزی و بخش خدمات به همراه داشته است. از سوی دیگر  در دوره تنش روسیه با اروپا، ایران به واسطه موقعیت مناسب جغرافیایی، امن ترین و کوتاه ترین راه برای دسترسی روسیه به بازار جهانی از طریق آبهای آزاد می باشد و ایجاد کریدور شمال به جنوب  در سطح دولت فدراسیون روسیه با هدف توسعه لجستیک حمل و نقل متمرکز جهت تجارت با  جنوب اتخاذ شده است و  راه آهن ایران در چارچوب این کریدور مورد توجه قرار گرفته است . اگر چه عدم نگاه دولت به توسعه صادرات به عنوان درآمد ملی و نبود هماهنگی های مستمر و پویا بین نهاد های بازرگانی و تولید کنندگان علی رغم وجود سازمان­های متولی در ایران، میتواند یکی از دلایل این ناکارآمدی شمرده شود، ولی دلیل عمده آن به ناکارآمدی بنگاههای تولیدی در رقابت پذیری و ایجاد مزیت رقابتی برمیگردد.

    در اقتصاد در حال گذار روسیه، روابط تامین کننده اغلب ناهماهنگ است و مشتریان نقش های متعدد تامین کننده را ایفا می کنند که نشان دهنده نیاز به بهبود استراتژی های همکاری است علاوه بر این، چارچوب های نظارتی و سیاست های تجاری در روسیه می تواند روند واردات را تسهیل یا مانع کند و بر قیمت گذاری کالاها تأثیر بیشتری بگذارد.بنابراین، درک تعامل این عوامل برای تجزیه و تحلیل قیمت کالاهای وارداتی در بازار روسیه ضروری است. زنجیره ارزش واردات به روسیه با وابستگی قابل توجهی به اجزاء و فن آوری های خارجی مشخص می شود که پیامدهایی بر سیاست صنعتی و انعطاف پذیری اقتصادی آن دارد.این امر قابل توجه است که سطح کیفی صادرات به روسیه در صورت پذیرفته شدن توسط انتظارات مصرف کننده روس میتواند به راحتی در بازار های دیگر کشورهای حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع مورد تقاضای پایدار گیرد.

    عدم توجه به زنجیره ارزش چه در سطح بنگاههای تولیدی و چه در سطح نهادهای حکومتی در روند تولید با ارزش افزوده و صادرات و در ذیل آن نگاه مبتنی بر خام فروشی، فله فروشی، نداشتن ایده های خلاقانه، عدم نوآوری برای ارتقا تولید و عدم هزینه کرد بنگاههای  تولیدی برای بازار شناسی، ذائقه شناسی، بازار سنجی و تبلیغات موثر برای تولید موثر طبق ذائقه و انتظارات مصرف کننده روس و متناسب با ساختار بازار روسیه و از سوی دیگر تولیدات با ارزش افزوده پایین و کیفیت پایین  و بسته بندی نامناسب برای صادرات و در برخی موارد عدم توجه به لجستیک و حمل مناسب از دلایل عمده عدم موفقیت تولید کنندگان برای حضور پایدار در بازار روسیه می باشد.

     



    1. 1
    2. 2
    دسته‌ بندی‌ ها :

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    آخرین مقالات

    مقالات بیشتر