مراحل اصلی انجام صادرات

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

  • تعداد نظرات: 53

  • تعداد بازدید: 59

  • انجام صادرات و فروش کالا در بازارهاي خارجي از ظرائف و حساسيتهاي خاصي برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمايه گذاري هاي انساني و مالي را در اين خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاري ديگر نيازمند آينده نگري، برنامه ريزي، آشنايي با روشهاي علمي، تحرك لازم و جلب اعتماد خريداران خارجي است. مراحل صدور کالا را ميتوان به شرح زير فهرست نمود:

    1  بازاريابي: اولين و مهمترين قدم در انجام صادرات است. بازاريابي يعني شناخت بازارهاي خارجي و راههاي نفوذ به آن که دستيابي به ا ين شناخت از طريق مذاکره با خريداران، استفاده از اطلاعات و آمارهاي رسمي، شرکت در نمايشگاههاي بين المللي، تماس با رايزن هاي بازرگاني در سفارتخانه ها و اتاق هاي بازرگاني و همچنين استعلام از موسسات بين المللي و مراکزي که در اين مورد خدمات ارائه مي دهند امکانپذير است. همچنين شناسائي کالاهاي رقيب و کيفيت وقيمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهاي تبليغاتي براي معرفي کالا نقش مهمي در موفقيت يک صادرکننده دارند.

    2  صدور پروفرما (پيش فاکتور): صادرکننده بايد پروفرما يا پيش فاکتور را که حاوي مشخصات کالا و فروشنده آن است براي خريدار ارسال نمايد.

    3  تهيه و تدارك و بسته بندي: صادرکننده در اين مرحله بايد کالا را تهيه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندي نمايد.

    4  تعيين قيمت صادراتي: صادرکننده براي تعيين قيمت کالاهاي صادراتي خود بايد به کميسيون نرخ گذاري مراجعه کند. اين کميسيون مرکب از نمايندگان وزارت بازرگاني، مرکز توسعه صادرات (سازمان توسعه تجارت فعلي)، وزارت صنايع، گمرك ايران و بانک مرکزي مي باشند.

    5  کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهاي ذيربط: پس از بازاريابي صادرکننده بايد مجوز صدور کالا را از وزارتخانه هاي صنعتي، کشاورزي و يا بازرگاني کسب نمايد. ولي در حال حاضر صدور اغلب کالاها نياز به مجوز ندارد و فقط براي کالاهاي خاصي مجوزهاي موردي صادر مي شود.

    6  اظهار کالا به گمرك: در اين مرحله کالا به گمرك حمل مي شود و اظهارنامه خروجي يا صادراتي تنظيم و به گمرك ارائه مي گردد. پس از ارزيابي کالا و پلمپ کردن بسته ها جواز خروجي (پروانه صادراتي) اخذ مي گردد.

    7  عقد قرارداد حمل و بيمه: صادرکننده با يکي از شرکتهاي معتبر حمل و نقل بين المللي قرارداد حمل امضاء مي کند و همچنين کالا را تا رسيدن به مقصد بيمه مي کند.

    8  دريافت گواهي بازرسي کالا: اين گواهي که معمولاً مورد درخواست خريدار است توسط موسساتي که موارد توافق طرفين قرار گرفته است صادر مي شود.

    9  صدور فاکتور و اخذ گواهي مبدا: صادرکننده در اين مرحله بايد فاکتور فروش کالاي خود را صادر و به تاييد اتاق بازرگاني محل برساند و اتاق بازرگاني گواهي مبدأ کالا را صادر خواهد نمود.

    10  ارسال کالا: صادرکننده جواز خروجي را به شرکت حمل و نقل تحويل مي دهد و شرکت مزبور براساس آن، بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرك بارگيري و به مقصد حمل مي کند.

    1. 1
    2. 2
    دسته‌ بندی‌ ها :
    برچسب‌ ها :

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    آخرین مقالات

    مقالات بیشتر