زمینه های تجارت خارجی
امروزه یکی از اصلی ترین مباحث اقتصادی ، فرایند جهانی شدن و آزادسازی تجاری می باشد و تجارت خارجی، نبض حیاتی اقتصاد هر کشوری است. اما ورود به بازارهای جهانی و منطقهای با موانعی چون تفاوتهای فرهنگی، مقررات پیچیده، رقابت شدید و نوسانات اقتصادی همراه است. ایجاد فضای رقابت پذیر در تجارت خارجی و ارائه محصول تولیدات کالا و خدمات با مزیت رقابتی در این فرایند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر ادغام روزافزون اقتصاد ها در نتیجه جهانی سازی و افزایش تولید از طرف دیگر، باعث گردیده تا بهره گیری از فرصت تجارت خارجی برای کشورها اهمیت پیدا کند.برای موفقیت در این بازارها، تدوین استراتژی دقیق و استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات ضروری است. این شرکتها با شناخت عمیق از بازارهای هدف، به شما کمک میکنند تا موانع را شناسایی و بر آنها غلبه کنید. تدوین استراتژی زنجیره ارزش نیز نقش کلیدی در بهینهسازی فرآیندهای صادراتی و افزایش بهرهوری ایفا میکند. با استفاده از این استراتژی، میتوانید از منابع خود به بهترین نحو استفاده کرده و در بازارهای رقابتی موفقتر عمل کنید. بهره وری و پیشرفت اقتصادی با عوامل پیش برنده ای مانند صادرات از طریق فعالیت های تولیدی که در آن بهره وری بیشتر وجود دارد، صورت می پذیرد. لازمه دستیابی به این امر ، داشتن تحلیلهای واقع گرایانه از رقابت پذیری کسب و کارها بر اساس مزیت نسبی آن ها ، برای حضور در بازارهای صادراتی میباشد. بر همین اساس توجه به تجارت خارجی بویژه صادرات مبتنی بر چارچوب زنجیره ارزش، از یک سو باعث شناخت بهتر نقاط قوت، ضعف، فرصـت و تهدیدهایی میشود که کسب و کارها، مناطق و کشورها برای رقابت پذیری در بازار با آنها مواجه می باشند و از سوی دیگر افزایش ارزش افزوده کالاها موجب بهبود شاخص های اقتصادی همچون تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، ضریب جینی، تراز تجاری، نرخ اشتغال و نتیجتاً رفاه اقتصادی و توسعه پایدار ملی و منطقه ای را برای کشور صادر کننده به همراه میآورد.
- 1
- 2