پیش نیاز های شروع صادرات

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

  • تعداد نظرات: 16

  • تعداد بازدید: 314

  • كارت بازرگاني

    كارت بازرگاني سندي است كه به موجب آن ميتوان اقدام به صادرات و واردات كالا نمود و توسط شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تهران يا شهرستانها به نام متقاضيان اعم از اشخاص حقيقي (ايراني و غير ايراني) و اشخاص حقوقي،‌ صادر و در صورت تاييد توسط واحد صدور كارت بازرگاني معتبر مي‌باشد. ضوابط و شرايط و نحوه تمديد آن طبق آئين‌نامه اجرائي خواهد بود كه به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.

    اشخاص و كالاهاي ذيل نياز به ارائه كارت بازرگاني ندارند:

    1. شركتهاي تعاوني مرزنشينان
    2. ملوانان ايراني شاغل در شناورهائي كه بين سواحل ايران و ساير كشورها در تردد هستند.
    3. پيله وران براي ورود كالاهاي قابل ورود و مورد نياز استان خود و استانهاي همجوار در صورت اخذ كارت پيله‌وري و مجوز ورود از اداره بازرگاني شهر يا استان مربوطه.
    4. كارگران ايراني شاغل در خارج از كشور در صورت داشتن كارنامه شغل از وزارت كار و امور اجتماعي.
    5. كالاهائي كه ورود آنها به تشخيص گمرك براي فروش نمي‌باشد.
    6. كالاهاي مسافري.
    7. كالاهاي هديه و سوغات كه از طريق پست وارد مي‌شوند.

    کالاي تجاري

    كالاهايي كه به تشخيص گمرك براي فروش، وارد يا صادر مي‌گردد؛ اعم از اينكه به همان شكل يا پس از انجام عمليات توليدي، تفكيك و بسته‌بندي به فروش برسد تجاري تلقي خواهد شد.

     تشريفات مربوطه به خريد كالا

    خريدار (وارد كننده) كالا به توجه به محل‌هاي خريد و شرايط مربوط كه قبلا از طرق مختلف پيش‌بيني و بررسي نموده است، اقدام به خريد مي‌نمايد. نحوه خريد از بازارهاي خارجي و از طريق نمايشگاههاي بين‌المللي، بروشورهاي تحقيقي و اتاق بازرگاني در ايران انجام مي‌گيرد. خريد بخش دولتي بيشتر از طريق مناقصه و بخش عمومي بيشتر از طريق استعلام بهاء انجام مي‌پذيرد.

    ثبت سفارش

    مراحل انجام ثبت سفارش جهت واردات كالا عبارت است از:

    1. آگاهي از تعرفه كالاي مورد ثبت سفارش. (صاحب كالا قبل از ورود كالا چنانچه تعرفه صحيح كالاي خود را نداند يا در تشخيص آن ترديد داشته باشد، مي‌تواند از گمرك ايران تعرفه صحيح كالاي خود را استعلام نمايد).
    2. اخذ پروفرما از فروشنده كالا
    3. مراجعه به معاونت بازرگاني خارجي جهت تكميل فرم ثبت سفارش
    4. اخذ مجوز ورود كالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهاي ذيربط
    5. مراجعه به شركت بيمه و اخذ بيمه‌نامه
    6. اقدام به ثبت سفارش در بانك واسطه معامله به منظور ثبت سفارش كالا (پس از تكميل فرم تقاضا براي گشايش اعتبار به انضمام فرم بانكي، پروفرما، بيمه‌نامه و اجازه‌نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد).

     حق ثبت سفارش

    حق ثبت سفارش عبارت از مبلغي است كه به موجب قانون بودجه هر سال تعيين مي‌گردد و به بعضي كالاهاي وارده به كشور اعم از اينكه از طريق سيستم بانكي يا خارج از سيستم بانكي سفارش گرديده باشند، تعلق مي‌گيرد كه مبلغ (cif)فوب + كرايه و بيمه‌نامه) و به ميزان هر دلار 275 ريال (براساس 1379) وصول مي‌شود. حق ثبت سفارش ممكن است در زمان گشايش اعتبار در بانك پرداخت گردد و يا در زمان ترخيص كالا در گمرك وصول شود. در ضمن براي كليه كالاها صرفنظر از تاريخ ورود كالا يا اظهار به گمرك، حق ثبت سفارش به ميزان مقرر در زمان ثبت سفارش پرداخت خواهد شد.

    كالاهائي كه از پرداخت حق ثبت سفارش معاف هستند عبارتند از:

    1. كالاهاي مسافري
    2. كالاهاي هديه و سوغات وارده از طريق پست
    3. به موجب تبصره 14 قانون بودجه سال 1379 كالاهاي اساسي شامل (گندم، قند، شكر، چاي، روغن نباتي، برنج، گوشت قرمز، شير، كود، سم و بذر، واكسن، سموم دامي) اعم از يارانه‌اي و غيريارانه‌اي و كاغذ و كالاهاي وارداتي مربوط به طرحهاي بيع متقابل و سرمايه‌گذاري خارجي و خريد خارجي بخش فرهنگ از جمله صدا و سيما از حق ثبت سفارش معاف مي‌باشند.

    دسته‌ بندی‌ ها :
    برچسب‌ ها :

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید